יום שבת, 27 ביוני 2015

מהי צוואה ובאילו תנאים היא מכובדת


צוואה היא הוראה כתובה של אדם הנוגעת לנכסיו ורכושו לאחר מותו. עד כאן, הדבר נשמע פשוט למדי, אך החוק מוסיף ואומר שעל הצוואה להיות כתובה בדיעה צלולה, מתוך רצון חופשי, וללא כל השפעה לא הוגנת על המצווה. עורכי הדין המומחים לצוואות וירושות ממשרד עו"ד גולן מסבירים על סוגי הצוואות הקיימים, ועל התנאים לקיום הצוואה.

מי כותב את הצוואה


ישנם 5 סוגי צוואות המוכרים בחוק: צוואה בכתב ידו של האדם, צוואה שמנוסחת על ידי עורך דין ונחתמת על ידי שני עדים, צוואה שנכתבת על ידי שופט או רשם בבית המשפט, וצוואה שניתנת בעל פה, נכתבת ונחתמת על ידי שני עדים. סוג חמישי של צוואה הוא צוואה הדדית, או צוואה משותפת, הנכתבת על ידי שני בני זוג כדי להגן על עתידם במקרה שאחד מהם ילך לעולמו לפני השני. צוואה שנעשית בדרך שונה מאחת הדרכים שתוארו לעיל לא תהיה קבילה ותפסל, וגם צוואות שנעשו בדרכים אלה אך יש בהן פגמים אחרים לא יהיו קבילות בבית המשפט.

קיום הצוואה


קיום צוואה נעשה על ידי צו משפטי הניתן על ידי הרשם לענייני ירושה, כל עוד לא הוגשה התנגדות או דרישה לפסילת הירושה. צו קיום צוואה נותן אישור לחוקיות הירושה, וברגע שהוא מוצא ניתן להוציא את הצוואה לפועל. במקרים רבים, ובעיקר כאשר הירושה כוללת סכומי כסף גדולים, עולות על פני השטח יריבויות מרות בין קרובי משפחה שונים המוזכרים או לא מוזכרים בצוואה, כשכל אחד מהם רוצה נתח יותר גדול ממנה. כשאין צוואה רכושו של הנפטר מחולק בין המשפחה הקרובה לו ביותר – בן או בת זוג, הורים וילדים, על פי חוק הירושה. הצוואה משנה, למעשה, את סדר החלוקה ההגיוני, ולעיתים חלק מהיורשים מרגישים מקופחים ומתנגדים לקיום הצוואה. לעיתים ישנה יותר מצוואה אחת, ובמקרים אלה בית המשפט צריך להחליט על תוקף הצוואה.

עורך דין לענייני צוואות וירושות


כדי למצות את זכויותיכם בירושה, במקרה ואתם מרגישים מקופחים או פגועים שלא בצדק, או במקרה בו אתם חושבים שהצוואה שונתה מתוך השפעה בלתי הוגנת על המנוח, זויפה וכו', וגם במקרה בו אתם מעורבים בהתנגדות לצוואה, על אף שלא אתם הצד המתנגד לקיומה, מומלץ ורצוי להיעזר בשירותיו של עורך דין מומחה לענייני צוואה וירושה, כדי להבטיח את השבת הסדר על כנו בצורה הטובה ביותר והמהירה ביותר האפשרית.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה