יום שני, 28 בספטמבר 2015

אפלייה במקום העבודה? בשביל זה יש עורך דין לדיני עבודה



אפלייה במקום העבודה אסורה על פי החוק בישראל, כמו ברוב מדינות העולם המערבי, מאז שנת 1988.  אם בכל זאת נתקלתם באפלייה במקום העבודה, בראיונות עבודה, קידום מוטה ועוד, כדאי שתתייעצו עם עורך דין לדיני עבודה. עורכי הדין המתמחים בדיני עבודה של משרד עו"ד גולן ושות' מסבירים מהי אפלייה ומתי כדאי לפנות לעורך דין.

שכר נמוך


עובדה ידועה היא כי נשים משתכרות פחות מגברים על תפקידים זהים, וזוהי האפלייה הרווחת ביותר. על פי נתוני הביטוח הלאומי הפער הממוצע בין המשכורות עומד על כ-15% בממוצע, והוא  מנוגד לחוק. כאשר פערים כאלה מתגלים ניתן לתבוע את המעביד, באופן אישי או על ידי משרד התמ"ת. אם ידוע לכם על פערים בשכר במקום העבודה שלכם, התייעצו בהקדם עם עורך דין לדיני עבודה כדי לדעת מהי הפעולה הטובה ביותר שתוכלו לנקוט.

קבלה לעבודה 


החוק אומר כי אסור למעסיק לפסול מועמד לעבודה בשל מוצא אתני או השתייכות דתית, ובכל זאת, במשאלים אנונימיים שנערכים מעת לעת על ידי משרדי הממשלה השונים עולה כי פחות מ- 10% מהמעסיקים יישקלו להעסיק עובדים ממוצא אתיופי, עובדים ערבים או עובדים חרדים. תוצאות נוספות שעולות ממחקרים אחרים בתחום מראות כי אשכנזים מועדפים על פני המזרחיים. אם אתם סבורים שהופליתם לרעה בראיון לקבלת עבודה על רקע מוצא, דת או לאום, אל תהססו להתלונן.

מקרי אפליה נוספים


בנוסף לאפלייה שכבר הזכרנו, איסור האפלייה בקבלה לעבודה מתקיים גם במקרים הבאים:
אפלייה על רקע גיל אסורה על פי החוק. מרבית המעסיקים יעדיפו אנשים צעירים, מתוך מחשבה מוטעית כי הם יכולים לתרום יותר. כאשר מהות העבודה אינה קשורה לגיל, אסור להגביל את גיל הפנייה ואין לסנן את המועמדים לפי גילם.
נטייתו המינית של אדם היא פרט אינטימי. אם הופלתם בראיון עבודה, לא קודמתם או פוטרתם בשל נטייתכם המינית, המעביד עבר על החוק.
חוק שיוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות אוסר על הפליית אדם לרעה בשל מוגבלות פיזית שאינה מפריעה לו לבצע את העבודה, וקובע כי על המעסיק לפעול להנגשת מקום העבודה בהתאם לצרכי העובד.
 

חובת ההוכחה 


אפלייה במקום העבודה קשה להוכחה, בעיקר כאשר מדובר בראיונות עבודה. יחד עם זאת, אם אתם סבורים שהופליתם לרעה בעת ראיון עבודה בצורה לא חוקית כדאי להתייעץ עם עורך דין לדיני עבודה לגבי האפשרויות המשפטיות העומדות בפניכם. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה